Napjainkban egyre több mese és gyerekkönyv születik, mely a pénzügyi tudatosságra neveléssel foglalkozik. Ez nem is csoda, hiszen ez a téma jelentősen felértékelődött.
A mesék rendkívül fontos szerepet töltenek be a gyerekek életébe, nemcsak fejleszti, de tanítja is őket. Nem csoda hát, hogy a pénzügyi tudatosságra történő nevelésben is fontos szerephez jutnak a mesés történetek. Ilyen mesékkel szórakoztató módon taníthatjuk meg csemetéinket olyan alapvető pénzügyi fogalmakra, mint a spórolás, takarékoskodás, a befektetés, az adományozás, a költés vagy zsebpénz. Mivel a gyermekek már egészen kicsi korban képesek elsajátítani azokat a készségeket, amelyek életük során meghatározóak lesznek, a pénzügyi nevelést is célszerű már 5-7 éves korban elkezdeni.
Ehhez pedig a mesék nagyon jó lehetőséget teremtenek. Persze az is nagyon fontos, hogy a szülők jó példát mutassanak, és maguk is tudatosak legyenek a saját és gyermekük pénzügyeit illetően.
Hogyan érdemes elkezdeni kicsi korban a pénzügyi tudatosságra nevelést?
A gyerekek pénzügyi nevelését már óvodás korban el tudjuk kezdeni, természetesen játékos módon, az életkoruknak megfelelően. Ha így teszünk, a pénzügyek természetesen módon épülnek be az életükbe, és sokkal tudatosabban állnak majd ehhez a kérdéshez felnőtt korukban.
A mesék természetesen nagyon jó alapot jelentenek ehhez. Számos olyan mese van, amelyben például valamelyik állatszereplő, mondjuk egy nyuszi, nem eszi meg azonnal az összes répát, hanem tesz el belőle télire, vagy egy kisgyerek megosztja másokkal, amilye van. Az ilyen mesék nem direkt hívják fel a gyerekek figyelmét a pénzügyekre, hanem burkoltan utalnak a fontos pénzügyi kérésekre, szokásokra. Természetesen iskolás korban már egy kicsit konkrétabb történeteket is mesélhetünk, vagy olvashat önállóan a gyerek.
A mesék mellett természetesen kézzel foghatóbb módszereket is kipróbálhatunk. Mutatunk is pár ötletet:
· Társasjátékok: a mesék mellett társasjátékokkal is fejleszthetjük gyermekünk pénzügyi ismereteit, tudatosságát. A Gazdálkodj okosant vagy a Monopolyt talán senkinek sem kell bemutatni, számos más hasonló társas létezik már manapság.
· Zsebpénz bevezetése: ez lehet az első lépés a fizikai pénz kezelésének tanításában. Adhatjuk havi vagy heti rendszerességgel, valamilyen tevékenység elvégzéséhez is köthetjük, ez teljesen a szülőre van bízva.
· Persely: már kisebb gyerekeknél is be lehet vezetni egy saját perselyt, melybe pénzérméket gyűjthetnek. Érdemes kitűzni egy célt, egy bizonyos összeget, amit aztán valamilyen vágyott dologra költhetnek el.
· Szülői példa: az is jó megoldás, ha kicsit bevonjuk a gyerekeket a pénzügyekbe, persze, csak a maguk szintjén magyarázva. Meg lehet mutatni, hogy anya és apa hogyan kezeli a pénzt, hogyan takarékoskodik, mire gyűjt, stb.
Ezt a cikket írta: Kőszegi-Arbeiter Anita hivatalos szerző
Kőszegi-Arbeiter Anita vagyok, két kislány boldog édesanyja, másodsorban meseíró, aki imád olvasni és történeteket kitalálni. Kezdetben fantasy és thriller novellákat írtam, aztán Csenge lányom elérte azt a kort, amikor a mesék akkor a legizgalmasabbak, ha ő is a részese lehet. Így hát együtt, kettőnk fantáziájának segítségével alkotunk meg új világot, ami tele van csodával és varázslattal. Minden este e...