Barion Pixel

A mese, mint terápiás eszköz

  • 5
  • 2022.
    júl.
A mese a gyermekek életében egy meghatározó élmény. Hangozzék el reggel, délután vagy este, minden gyerek számára különleges pillanat, amikor anya vagy apa az ölébe veszi, mellé kucorodik, és elindulnak egy izgalmas fantáziavilágba, ahol bármi megtörténhet.

A mese a gyermekek életében egy meghatározó élmény. Hangozzék el reggel, délután vagy este, minden gyerek számára különleges pillanat, amikor anya vagy apa az ölébe veszi, mellé kucorodik, és elindulnak egy izgalmas fantáziavilágba, ahol bármi megtörténhet. Nem véletlen, hogy az óvodában is mesélnek az óvó nénik, és hogy az iskolában olvasni is meséken tanulunk. A gyerekek a meséken keresztül is tanulják a helyes viselkedést, a világ működését, és az érzelmek összetettségét. De a meséket nemcsak azért mesélhetjük, hogy szórakoztassuk a gyereket, vagy az esti elalvás előtt lecsendesítsük kicsit az elméjét.

Mivel a mese az a nyelv, amit a gyermekek a lehető legkönnyebben értenek meg, számos fejlesztő terápiának és foglalkozásnak képzik az alapját. Sokkal egyszerűbb egy gyerkőcnek elsajátítani egy-egy új készséget, ha egy mese segítségével érti meg a feladatokat, vagy egy mesén keresztül mutatjuk be őket úgy, hogy ő közben észre sem veszi, hogy valójában mennyi újat tanul. Manapság már létezik külön meseterápia is, de számos mozgásformának az alapját is mesék segítségével sajátíthatják el a gyerekek.

Milyen fejlesztő terápiákhoz használnak mesét?

A mese szinte bármilyen fejlesztő foglalkozás vagy terápia alapját képezheti. Használják a beszédfejlesztésben, a helyes ceruzatartás elsajátításában, de nagyon sok mozgás és sport dolgozik mesés elemekhez az alapozásban. Ez érthető is, hiszen gondoljunk csak bele, mi az izgalmasabb egy gyermek számára: ha megtanítjuk neki a lefelé néző kutya jógapozíciót, vagy ha elmeséljük egy kiskutyus történetét, amit leutánozhat? A mese még a foglalkozás után is vele marad, és sokkal nagyobb élmény lesz számára, mintha csak egy mozdulatsort mutattunk volna.

De nemcsak a mozgásfejlesztésben használnak meséket, hanem a lélek gyógyításának is alapja lehet egy megfelelő mese. Kádár Annamária mesepszichológia könyvét sokan pedagógus és fejlesztőpedagógus használja, amely szintén jó példája a mesékkel történő fejlesztésre. De számos más módszertan is létezik, melyek szintén meséken keresztül próbálnak megoldani bizonyos problémákat vagy helyzeteket.

Mi is mesélhetünk fejlesztési céllal?

Természetesen nem kell feltétlen pedagógusnak lennünk, hogy fejlesztő céllal mesélhessük. A már említett Mesepszichológia könyv jó példája annak, hogy a szülők is használhatják a meséket azért, hogy segítsenek a gyermeküknek feloldani egy megoldhatatlannak tűnő gondot. Emellett azt sem árt szem előtt tartani, hogy ha minden nap mesélünk a gyermekünknek, már azzal is rengeteget fejlesztjük, anélkül, hogy valóban tudatosan tennénk mindezt.

Gutási Gábor, meseíró

Ezt a cikket írta: Gutási Gábor meseíró

Webfejlesztő, vállalkozó és nem utolsósorban; családapa. Egy 7 éves kisfiú és egy 3 éves, csöppnyi kislány boldog apukája. „Életem során jelentős szerep jutott kedvenc időtöltésemnek, az írásnak. Már kisiskolás korom óta esszéket és verseket küldtem a helyi újságba, majd felnőttként éveken át vezettem saját apukás blogomat, mellette pedig szülővárosom heti lapjában vezettem a rendszeresen megjelenő infor...

Sütibeállítások